Monday, November 10, 2014

Cinta kau & aku.





letting go has never been easy.
bukan saja bagi aku, malah bagi semua.
itu, aku pasti.
untuk cuba melepaskan sesuatu yang pada suatu ketika dulu pernah mengembirakan,
yang pada suatu ketika dulu mampu mengukir senyuman & tawa riang paling ikhlas,
yang pada suatu ketika dulu paling bermakna,
yang kini nya telah hancur.

*

aku selalu tanya kawan-kawan aku,
"how long does it take to move on?"
setengah jawab dua jam, 
setengah tiga tahun,
& yang selebihnya bilang tidak tahu.

berapa lama ya?

**

selamat malam, cinta.
apa khabar?
ampun, aku banyak meluangkan masa dengan realiti kebelakangan ini.

namun, realiti telah mengkhianati aku,
& biar aku terus keliru & buntu.
mengapa sesuatu yang mudah gemar dirumitkan?
mengapa sesuatu yang ikhlas & suci perlu dihalang dengan mentaliti penghuni realitas sekalian?
mitch albom pernah bilang "love wins. love always wins."
mungkin terma itu tidak wujud dalam realiti.

terlalu banyak yang aku ingin luahkan,
yang aku ingin tanya,
yang aku mahukan jawapan,
tetapi apa gunanya luahkan sesuatu yang aku sendiri tahu takkan jadi,
apa gunanya masih tertanyakan sesuatu yang aku sendiri tahu episod akhirnya,
apa gunanya tunggu sesuatu yang aku sendiri tahu jawapannya.

sebagaimana aku tidak boleh ngam dengan realiti,
aku juga kena sedar bahawa aku tidak tahu berapa lama aku di sini.
mungkin kejap, mungkin lama.
& sesetengah perkara hanya layak dimimpi,
bukan di sini.
seperti cinta kau & aku.

*

"what bout you? how long do you think it takes?"
tiada tempoh tertentu.
bukan dua jam,
bukan tiga tahun.
rasa itu akan datang sendiri.

suatu pagi kau akan bangun, 
senyum pada diri sendiri & memori kisah silam kau;
yang pahit, yang manis, yang masam,
& kau akan tinggalkan senyuman kau bersamanya semua,
bangun, & menghadapi rutin harian kau seperti biasa.
cuma kali ini, kau akan rasa bebas.
tiada beban.

& pagi ini adalah sama dengan pagi yang kau akan bangun,
senyum pada diri sendiri & diri kau yang lama,
yang baik, yang buruk, yang tidak seberapa,
& kau akan tinggalkan senyuman kau bersamanya semua,
bangun, & menghadapi rutin harian kau seperti biasa.
cuma kali ini, kau seorang yang baru.
tanpa setitik raguan.